Op deze pagina vind je een overzicht van alle activiteiten van Pleegoudersupport. Onze activiteiten kunnen ingedeeld worden in drie kernactiviteiten:
Informatie
Hieronder vallen bijvoorbeeld: vragen beantwoorden van pleegouders en andere betrokkenen. Thema’s en trends signaleren en daar passend op inspelen. Gevraagd en ongevraagd advies geven aan organisaties en gemeenten. Actief informatie vergaren en doorgeven aan pleegouders.
Kwaliteit
Hieronder valt o.a.: deskundigheidsbevordering van pleegouders door het organiseren van thema-avonden, workshops een Symposium of Pleegouderdag. Het mede mogelijk maken van de invoering van Safer Caring in Zeeland. Uitbouwen van de samenwerking met de Hogeschool zeeland.
Contact
Hieronder valt o.a.: het organiseren Koffiecontacten in diverse regio’s. Communiceren via website. Koffiecontact Pleeggrootouders, KIP-groep en andere contactbijeenkomsten.
Wil je meer weten over onze activiteiten? Wil je een keer meedoen of meedenken? Neem met al je vragen of opmerkingen gerust contact met ons op.
De positie van pleegouders is in de praktijk soms onduidelijk. Hierdoor kun je als pleegouder knel komen te zitten. Pleegouders kunnen bij ons terecht voor een luisterend oor, voor onafhankelijke informatie en advies, maar we kunnen ook doorverwijzen naar een deskundige. Die deskundige kan bijvoorbeeld meegaan naar een lastig gesprek om te ondersteunen of te bemiddelen.
De signalen die we krijgen nemen we serieus. Komt een signaal vaker voor, dan worden deze ook besproken met de verschillende organisaties. Natuurlijk geven we geen persoonlijke informatie of informatie over een specifieke situatie aan derden, zonder overleg en toestemming van pleegouders.
Naast de belangenbehartiging voor individuele pleegouders, behartigen we ook de belangen van pleegouders als groep. We zetten ons in voor de verbetering van de positie van pleegouders en we doen dit aan de hand van vier centrale uitgangspunten:
1. Een heldere taakverdeling tussen pleegzorg begeleider, jeugdbeschermers, andere hulpverleners en pleegouders.
2. Erkenning en respect voor elkaar deskundigheden.
3. Duidelijkheid over elkaars beslissingsbevoegdheden.Wederzijdse communicatie op basis van gelijkwaardigheid
Een pleegkind in huis nemen vraagt meer dan alleen een ‘hart met ruimte’. Pleegkinderen kunnen bijzonder gedrag vertonen. Soms snap je dat, soms snap je er helemaal niks van en denk je: wat moet ik hiermee?!
Ook de samenwerking met alle partijen om het pleegkind heen kan veel van pleegouders vragen. Je hebt soms ineens allerlei nieuwe vaardigheden nodig die je nog niet in je rugzak had.
We nodigen iedereen dan ook van harte uit om mee te denken over ons aanbod. Loop je ergens tegenaan of heb je over een bepaald onderwerp altijd al meer willen weten? Laat het ons dan weten. Grote kans dat meer pleegouders hier tegenaan lopen, en dan kunnen we voor jullie een thema avond of workshop organiseren.
Wil je een studiedag of conferentie bezoeken? Ook dat is mogelijk. Mits je de kennis die je opdoet ook deelt in een verslag voor onze website natuurlijk.
Even je hart luchten, om advies vragen of gewoon kletsen met iemand die je niets hoeft uit te leggen. Contact met andere pleegouders is niet alleen gezellig, het kan ook heel waardevol zijn wanneer alles even niet zo lekker loopt. Daarom hebben we contactgroepen, zoals een leesclub en koffiemomenten.
We helpen pleegouders die een nieuwe groep willen starten, of op zoek zijn naar contact met mede-pleegouders. Zo kunnen we uiteindelijk iedere pleegouder een groep in de buurt aanbieden.
Pleegoudersupport Zeeland en de opleiding Pedagogiek en Social Work van de Hogeschool Zeeland (HZ) werken sinds 2015 samen bij het uitvoeren van onderzoek naar de pleegouderpraktijk.
Dat gebeurt op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het uitvoeren van een onderzoek of het maken van een projectopdracht.
Studenten van de HZ voeren in opdracht van Pleegoudersupport onderzoek uit. De studenten zijn derde- of vierdejaars studenten Pedagogiek of Social Work.
Pleegoudersupport stelt de onderzoeksvraag op. Daarbij gebruiken we de signalen die we vanuit de praktijk krijgen.